Aka Hansen er født i Aarhus og har en
grønlandsk mor og en dansk far. I Gellerup Parken var hun en blandt mange
etniciteter, hele 27 forskellige i børnehaven. Hun er opdraget til, at alle kan
spise og lege sammen, så det var noget andet, da hun og hendes familie flyttede
til Nuuk. Her blev hun drillet med hun ikke talte så godt grønlandsk, og fik at
vide at hun sagde det grønlandske ’q’ som ’kra’.
Dette ændrede ikke på Akas syn på sin
herkomst, for hun var stolt af den. Og så blev hun tidligt indført i
feminismen.
ABONNENTER
Denne artikel er fra en af Mediehusets aviser.
Historier som denne kræver abonnement.
God læselyst, og god fornøjelse.
Aka Hansen er født i Aarhus og har en
grønlandsk mor og en dansk far. I Gellerup Parken var hun en blandt mange
etniciteter, hele 27 forskellige i børnehaven. Hun er opdraget til, at alle kan
spise og lege sammen, så det var noget andet, da hun og hendes familie flyttede
til Nuuk. Her blev hun drillet med hun ikke talte så godt grønlandsk, og fik at
vide at hun sagde det grønlandske ’q’ som ’kra’.
Dette ændrede ikke på Akas syn på sin
herkomst, for hun var stolt af den. Og så blev hun tidligt indført i
feminismen.
- Jeg kan huske min mor sagde at alle kan lave
mad. Der var ingen grund til, at jeg skulle kunne det, for ”alle, der kan læse,
kan læse en kogebog”. Det var ikke en opgave, der var kønsbestemt. Og når jeg
har sagt sådanne ting udenfor vores hjem, så har jeg mødt af andre måske ikke
tænkte det samme, fortæller Aka.
Men det var især, mens hun var under
uddannelse på filmskolen, at hun fik øjnene op for den skæve fordeling af
viden, der var mellem grønlændere om Danmark og danskere om Grønland.
- Når vi ved så meget om dansk politik og
historie, hvorfor er det folk i Danmark ikke ved noget om grønlandsk
infrastruktur og historie? Jeg har fået kommentar om ”ej, du taler virkelig
godt dansk”.
Aka talte med flere grønlandske studerende på
universitetet, som også undrede sig over den manglende viden.
- Jeg tænkte, at nogen ville begynde at tale
om det, men der var bare stilhed. Det begyndte at gå mig på, så jeg begyndte at
italesætte nogle ting. I starten mere på Facebook. Der var rigtig mange, der
forstod hvad jeg mente, men der var også mange der mente, at det jeg sagde var
forkert. Nogle syntes at det ikke var rart at det blev italesat. At det var
forkert at gøre det. Det var et stort chok for mig, siger hun.
Pigeprisen
”Gennem sine film og dokumentarer forsøger Aka
Hansen at nuancere blikket på Grønland og give et talerør til kvinder og
minoriteter. I sin aktivisme tager Aka Hansen derfor afsæt i grønlandsk kultur
og viser blandt andet, hvordan kvinder altid har spillet en ledende rolle i
hele det grønlandske samfund til inspiration for andre”, skrev PlanBørnefonden
da Aka fik Pigeprisen i 2023.
- Jeg betragter Pigeprisen som et skulderklap
til det jeg laver. Jeg har søgt mange stillinger, men jeg har ikke været til
samtale selvom jeg er kvalificeret. Jeg er ikke kommet i betragtning en eneste
gang, fordi jeg er kritisk over for, hvordan samfundet er i dag. Det har været
rigtig hårdt og svært at acceptere. Når man gerne vil bo her og bidrage til
samfundet, og så få at vide ”vi ønsker ikke at have dig her”. Så synes jeg at
denne pris kan være med til at vise at man godt kan støtte mig. At det ikke er
så farligt at tale om de her ting.
- Det var selvfølgelig en overraskelse for
mig, at man i Danmark vil sætte pris på mit arbejde, fordi jeg netop kritiserer
Danmark – kolonitiden og samfundet i dag. Det er meget rørende at blive
anerkendt for at sige disse ting.
Om hvorfor hun italesætter sine holdninger,
siger hun:
- Når man er dansk og grønlandsk, som jeg er,
så kan jeg ikke vælge den ene fra den anden, for jeg er begge dele. Men derfor
synes jeg godt, at jeg stadig kan sætte spørgsmålstegn ved kolonitiden, sætte
spørgsmålstegn ved, hvordan dansk politik foregår i dag.
Aka nævner juridisk faderløse, bortadoptering
af grønlandske børn og spiralskandalen, som nogle af de emner, hvor staten har
behandlet grønlændere anderledes. Handlinger, som hun mener er overgreb af det
grønlandske folk.
- Da jeg begyndte at tale om afkolonisering
sådan rigtigt i 2020, var der mange der skrev til mig privat: ”hvor er det godt
at du tør tale om det, for jeg er bange for at miste mit job, hvis jeg sagde
det samme”, eller ”jeg tør ikke at like dit opslag eller dele dit opslag, fordi
jeg er bange for hvad andre tænker”. På en eller anden måde kan jeg mærke at
der er sket et skift.
- Det er måske blevet lidt mere sikkert at
sige hvad man rigtigt føler og hvad man rigtigt taler om i sit hjem og blandt
familien, hvor man før ikke har turdet at sige det offentligt. Nu føler jeg, at
der er flere, der gør det. Stadig ikke alle. For jo mere man er udsat på
arbejdsmarkedet, jo mere er det på spil, hvis man siger noget som alle ikke er
enige i, slutter Aka.