Orglerne i Nuuks to kirker har været lidt lettere forsømte, men med hjælp fra orgelbygger Ole Høyer, er de nu klar til julen.
Ole Høyer har arbejdet i en kirke i Japan, der havde plads til 10.000 kirkegængere i kirkerummet. Han betegner orglerne i Nuuk som moderate størrelser til byens relativt små kirker. Reykjaviks lille orgel er tre gange større end Hans Egedes Kirkes orgel.Foto: Leiff Josefsen
Jette AndersenRedaktør/AG
Offentliggjort
Orgelbygger. Aldrig hørt
om det før.
Så det var heldigt at Ole
Høyer, der er chefintonatør i det danske firma, Frobenius & Sønner
Orgelbyggeri, kunne fortælle om faget, da han i sidste måned var i Nuuk for at
reparere og stemme orglerne i Hans Egedes Kirke. Han havde netop overstået
tjekket i Vor Frelser Kirke.
Orgelbygger. Aldrig hørt
om det før.
Annonce
Så det var heldigt at Ole
Høyer, der er chefintonatør i det danske firma, Frobenius & Sønner
Orgelbyggeri, kunne fortælle om faget, da han i sidste måned var i Nuuk for at
reparere og stemme orglerne i Hans Egedes Kirke. Han havde netop overstået
tjekket i Vor Frelser Kirke.
- Det lyder meget bedre, det
kører som smurt og er meget mere intuitivt. Folk kan også høre forskel, lyder
det fra en af Nuuks få organister, Chiho Audibert.
Hun har spillet orgel i
fem år, primært i Nuuk, men har spillet på orgel flere andre steder i landet.
Hun sidder nu ved
instrumentet i Hans Egedes Kirke, mens Ole Høyer står bag instrumentet og beder
hende om at prøve forskellige tangenter, for på den måde at finde frem til orglets
unoder.
INTONATØR
Under uddannelsen som
intonatør, som er et andet navn for orgelbygger, lærer man – udover at bygge
orgler – også at reparere og vedligeholde det store kirkeinstrument.
Som
chefintonatør bestemmer Ole Høyer, sammen med en kirkes konsulenter, hvordan
piberne skal se ud, hvilket materiale, de er lavet af og hvordan de skal lyde.
DUUUT.
DUT.
duuuut.
Når han finder fejlen,
hiver han piben ud, hvorfra orgelets lyd kommer og retter ganske, ganske
forsigtigt til. Der skal meget få kræfter til og der skal rettes meget lidt til
for at få piben tilbage til de rette lyde.
Chiho har heller aldrig
set orglets indmad og kigger også nysgerrigt med, når hun kan.
- Prøv igen, siger han og
lytter til lyden.
- Stadig for meget.
Han retter til og sætter
på plads.
- Prøv igen.
Hun taster på
tangenterne. De snakker sammen om lydene, som kun professionelle kan snakke om
et emne, de kender indgående. Alt imens kan man høre støvsugeren køre
nedenunder i kirkerummet.
Chiho og Ole snakker frem
og tilbage.
- Start med A.
- Og så B.
- Ja. Og H.
Han hiver en pibe ud og banker
forsigtigt med sin lille hammer.
- C.
Han banker.
- Og de to sidste.
Bank. Bank.
- Ja.
Snilde og et godt øre
- Det er det, jeg gør,
smiler Ole Høyer.
Det ser måske simpelt ud
og ser faktisk heller ikke ud af meget, men det er enormt fint håndværk at være
orgelbygger. Det fremgår meget tydeligt, meget hurtigt. Man skal have et rigtig
godt musikøre og være ufattelig fingernem for at være orgelbygger, ser det ud
til. Og tålmodigheden skal også være på plads.
- Når piberne bliver
fremstillet, siger de ikke noget, så jeg starter med at lave en åbning. Jeg
skærer med en kniv og laver åbningen, siger han.
Kun en intonatør må
arbejde med intonationen på et orgel, altså stemme det.
Orglet i Hans Egedes
Kirke er dog ikke lavet af Ole Høyer, men af Mogens Petersen i 1971 og blev sidst
kigget efter i sømmene i 2021. Men fra dengang vides det faktisk ikke, hvornår
der sidst var en intonatør til at stemme orglet. Kirkens medarbejdere gætter
på, at det sidst er sket i begyndelsen af årtusindeskiftet.
- Før det, var det nok i
1986. Og da var det ham! udbryder Chiho Audibert.
Heroppe kan man godt
strække et eftersyn tre-fem år på grund af den tørre luft, men 20+ år er måske alligevel
lidt for længe. I Danmark, hvor kirker ikke er varmet op om vinteren og luften
er mere fugtig, skal orgler tjekkes hvert år.
Ligesom snefnug er der
ikke to orgler, der er ens. Det samme med hovedstadens to orgler. Instrumentet
i Vor Frelser Kirke var meget tungere at spille på, end det i Hans Egedes Kirke,
ifølge Ole Høyer.
Er der en orgelbygger
til stede?
Han ser ikke sådan ud,
men Ole Høyer er 73 år og har arbejdet som intonatør i 56 år. Han fandt
uddannelsen ad omveje.
- Jeg startede faktisk
som maskinarbejder, hvor vi lavede gearkasser. Jeg lavede meget fine og meget små
gearkasser, men firmaet flyttede, fordi det var meget billigere at lave det i
et andet land og så lukkede det, fortæller han.
Ved et tilfælde faldt han
over en annonce, hvor han kunne komme i lære som orgelbygger. I den stod også,
at man kunne lære at bygge sine egne instrumenter og som basspiller, var det af
stor interesse for ham.
- Men det var så dem her
(orgler, red.), man kunne lære at lave, griner han.
Ole Høyer er måske
orgelbygger, men han er ikke en regelmæssig kirkegænger af den grund.
- Kun når jeg skal,
griner han.
Når han så endelig sidder
i kirken, dukker en arbejdsskade frem: han lytter til orglet og hvordan det
præsterer.
- Det er faktisk en stor
arbejdsskade og det er sådan set ikke så rart. Hvis jeg har lavet et
kæmpemæssigt orgel, så kan jeg slet ikke slappe af, fordi jeg tænker over de
mange måder orgelet kan lyde forkert på, siger han og husker en sjov episode:
- Det er sket før, hvor
jeg har været til koncert, hvor de er stoppet og spurgt, om der er en
orgelbygger i kirken til at stemme instrumentet, fortæller han.
Han har også tidligere
arbejdet i Japan og for et halvt år siden var han i Reykjavik i Island, men på
turen i Nuuk skulle han forsøge sig med en helt ny opgave. Reparation af et
orgel i syd over telefonen.
- Det bliver første gang,
siger han.
Passioneret
orgelbygger
Ole Høyer har også en
robot til at hjælpe sig med at stemme instrumentet. Den bruger han, når han
ikke har menneskelig hjælp og selv er bagved orglet, men skal finde den rette
pibe, der skal stemmes.
Han fortæller detaljeret,
passioneret og øser ud af sin viden om orgler.
- Man kan ikke stemme
alle tonerne rene. Der er ikke 12 toner i en oktav, der er 12,7 toner. Derfor
har man forskellige måder at stemme på, fordi man skal dele det, der er for
meget af på alle sammen, så de ligger rigtigt, siger han.
- I middelalderen stemte
man alle kvarterne rene og nogle af kvinterne rene og så havde man noget, der
var meget falsk. Det kaldte man ulvetoner, fortæller han.
Under en demonstration af
nogle meget små piber, finder Ole Høyer sin hammer, som han ikke vidste, hvor
han havde forlagt. En lige så lille bitte hammer, som han aldrig vil rejse fra.
- Den har fulgt mig siden
1968, siger han.
Det var det år, han
begyndte på uddannelsen til orgelbygger. Dengang som nu, varer uddannelsen fire
år.
Gnaven orgel
Chiho Audibert elsker
orglet. Det føles som et helt orkester i et instrument, siger hun.
- Jeg begyndte at lære om
musik, efter jeg var kommet til Grønland. Jeg fik en stor taknemmelighed for
naturen og ville lave noget med mine hænder og skabe noget smukt. Det blev til
musik. Jeg blev virkelig inspireret efter, jeg kom til Grønland, smiler hun.
Jeg får hovedpine af den elektriske orgellyd
Chiho Audibert, orgelspiller
Da hun boede i
Østgrønland, var der ikke noget orgel, så hun måtte spille på et keyboard med
orgellyd.
- Jeg får hovedpine af
den elektriske orgellyd. Den er så forfærdelig. Et rigtig orgel er mere
organisk, fordi det er lavet af træ og metal og skabes af luft. Det minder
meget om et blæseinstrument, som fløjte og klarinet, som jeg også spiller,
siger hun.
Chiho Audibert synes, at
et rigtigt orgel er mere ”i live”. Hun fornemmer, når instrumentet er til at
have med at gøre.
- Det kan være gnaven og
så kan jeg ikke gøre noget ved det, griner hun.
Det er sådan noget, der
gør Ole Høyer glad at høre. At orgler betyder så meget for folk.
- Jeg har en ven, der
tager en virkelig dyb indånding, mærker luften i armene og lukker det ud gennem
fingrene og ud på tangenterne.
Chiho Audibert er så glad
for, at orglerne nu er blevet stemt og lyder godt igen. Det er ikke kun til
glæde for hende, men for alle kirkegængere i hovedstaden.
Kære Læser,
Velkommen til Sermitsiaq.gl – din kilde til nyheder og kritisk journalistik fra Grønland.
For at kunne fortsætte vores vigtige arbejde med at fremme den frie presse og levere dybdegående, kritisk journalistik, har vi indført betaling for udvalgte artikler. Dette tiltag hjælper os med at sikre kvaliteten af vores indhold og støtte vores dygtige journalister i deres arbejde med at bringe de vigtigste historier frem i lyset.
Du kan få adgang til betalingsartiklerne fra kun kr. 59,- pr. måned. Det er nemt og enkelt at købe adgang – klik nedenfor for at komme i gang og få fuld adgang til vores eksklusive indhold.
Tak for din forståelse og støtte. Dit bidrag hjælper os med at fortsætte vores mission om at levere uafhængig og kritisk journalistik til Grønland.