Hvad sker der i os, når vi er ude i landet? Når
Sydgrønlændere tager ud til fangstpladserne i de yderste øer (kipparneq). Når
Nordgrønlændere er på isen og fanger fangstdyr. Hvad er det for nogle værdier
og kompetencer, der bliver dannet i os, når vi lever sammen med vores kultur og
hvordan kan det bruges, hvis det skal være til gavn for samfundet og for
individet? Det prøver forsker Vivi Vold blandt andet at undersøge i sin
ph.d.-afhandling.
Hun har arbejdet meget med kulturarven ’Kipparsimaarneq’,
som er en sydgrønlandsk fangstkultur. ’Kipparsimaarneq’ er en fangertradition,
hvor hele familien tager ud på forskellige øer udenfor Narsarmijit og
Nanortalik ved Kap Farvel i det sydligste Grønland.
Hvad sker der i os, når vi er ude i landet? Når
Sydgrønlændere tager ud til fangstpladserne i de yderste øer (kipparneq). Når
Nordgrønlændere er på isen og fanger fangstdyr. Hvad er det for nogle værdier
og kompetencer, der bliver dannet i os, når vi lever sammen med vores kultur og
hvordan kan det bruges, hvis det skal være til gavn for samfundet og for
individet? Det prøver forsker Vivi Vold blandt andet at undersøge i sin
ph.d.-afhandling.
Hun har arbejdet meget med kulturarven ’Kipparsimaarneq’,
som er en sydgrønlandsk fangstkultur. ’Kipparsimaarneq’ er en fangertradition,
hvor hele familien tager ud på forskellige øer udenfor Narsarmijit og
Nanortalik ved Kap Farvel i det sydligste Grønland.
- Man undersøger ofte helt konkret, hvad de laver,
hvordan de tilbereder maden og hvilke dyr, der bliver fanget. Jeg vil gerne
vide, hvad der sker inde i os, imellem os og hele vores væren, hvad er det for
nogle kompetencer, der bliver dannet hos børnene, hos de voksne og imellem os,
når man er på de her øer?, forklarer Vivi Vold, der har inddelt sin
ph.d.-afhandling i tre dele.
Stilhed
Groft opdelt handler den første del om det etiske i at
være forsker og forskningen. At der skal udarbejdes en stærkt etisk
retningslinje for forskning, blandt andet i forhold til at respektere
lokalbefolkningen ud fra principperne i vores nationale forskningsstrategi.
- Den andet del handler om de grønlandske kompetencer,
som er meget anderledes end europæerne. For eksempel er vi mere stille, og vi
observerer, at folk udefra – for eksempel fra Danmark – er meget mere højlydte.
Hvad er det der gør at vi har det sådan?, forklarer Vivi Vold og bruger sin
projekt ”Silami nipaatsumi naapitta”, på dansk: “lad os mødes udenfor i
stilhed” som grundsten.
- Hvor vigtig er stilheden for os? Stilheden er en
levemåde for, os og det er en kompetence. Nordgrønlændere skal kunne lytte til
isen i stilhed, for at finde ud af om, det er sikkert at færdes på isen. Hvad
er det, der sker i os i stilheden? Det er det, jeg prøver at undersøge, siger
hun.
Det tredje og sidste del handler om selve maden, der
bliver lavet i fangstkulturen ’kipparsimaarneq’, der handler om hvor præcise
grønlændere er til at lave for eksempel fermentering.
- Og det videnskabelige i, at vores viden er netop
videnskabelig, selvom vi ikke måler med tal som vestlig viden og videnskab.
Præcisering, grundighed og ordentlighed er vigtige værdier for at have mad som
både holder hele vinteren, giver næring nok i form af vitaminer og balancen
mellem, at vide hvornår det er nok fermentering til, at det er sikkert at
spise, er vigtig og fundamental viden for ikke kun overlevelse, men at trives i
de yderste øer og sydligste punkter i Grønland, forklarer hun.
Kulturen som metode
Politikerne har altid sagt at vores kultur er meget
vigtig. Vivi Vold vil gerne vide, hvordan kulturen er vigtig.
- Det snakker man ikke om. Man siger, at det er os
Kalaallit, der skal bevare kulturen. Jeg mener, at det er kulturen, der skal
bevare os. Vi skal finde ud af, hvordan den skal bevare os. For eksempel kan
man undersøge hvordan fangstkulturen ’kipparsimaarneq’ kan blive brugt som
metode i samfundet, siger Vivi Vold.
Hun hentyder til den nye biologiuddannelse, der tager
udgangspunkt i Kalaallit Nunaat, vores natur og kultur.
- Hvis vi skal nærme os vores egen forståelse, vores egen
måde at lære på, vores kultur skal vi finde ud af, hvordan vi kan bruge vores
kultur som fundament i vores system i landet, siger hun.
Ifølge Vivi Vold har vi i mange år bare vist vores kultur
som en konsekvens af koloniseringen - og de seneste år er man begyndt at tage
det tilbage i dagligdagen, for eksempel bruge mere den traditionelle lampe
qulleq, kvindekniven ulu og traditionelle tatoveringer.
- Vi skal ikke bare vise vores kultur, vi skal bruge den
mere og mere som noget helt fundamentalt, siger hun.
Derfor har hun valgt at lave sin ph.d.-afhandling på en
anden måde.
- Jeg har valgt ikke kun at skrive om mine undersøgelser.
Jeg vil prøve at vise publikum visuelt for at nå ind til dem blandt andet
personligt og på en mere helhedsmæssig måde.
Give noget tilbage
Vivi Vold har i forbindelse med sin forskning besøgt
Emilie og Hermann Stach i Nunarsuaq, nær Nanortalik, som var til deres årlige
og traditionsrige ’kipparsimaarneq’ som de har gjort i mange år og i
generationer.
- Jeg var i Nanortalik for to uger siden igen og mødtes
med dem. For at sikre mig, at jeg har forstået min research rigtigt. Alle
forskere burde gøre det samme. At altid give noget tilbage til befolkningen.
Det er det mindste, man kan gøre.
Ifølge hende kan der opstå negative eftervirkninger, når
forskning ikke gavner befolkningen.
Det er vigtigt for Vivi Vold at kunne turde snakke om de
ting, der er delt, og citere dem korrekt, fortælle og gengive deres viden på en
ordentlig måde samt at få ens egen forskning justeret, hvis ikke den er i tråd
med, hvad de ser og mærker er rigtig.
- Folk kan føle sig uhørt, det kan medføre trauma, vrede
og følelsen af, at man ikke bliver forstået. Konflikten med fangere og biologer
er et godt eksempel her. Det er to meget forskellige verdener, der støder sig
sammen. Det er derfor meget vigtigt som forsker at kunne have selvrefleksion og
se sig selv i sin forskning og sørge for at al forskning gives tilbage til
folket, siger hun. Og det kan man gøre på mange måde og på mange plan.
Vivi Vold mener at forskere har en forfordelt magt, som i
sidste ende kan give ændringer i systemet som kan have store konsekvenser for
fangere for eksempel - derfor er det vigtig for hende at vide ens egen position
som forsker i forhold til dens magt.
- Det er ikke på sin plads at det forholder sig på den
måde. Det skal diskuteres og gøres noget ved. Al forskning burde og skal gavne
samfundet, siger hun.