Færøsk kunstner skaber debat om Rigsfællesskabet
Kunstner Edward Fuglø fra Færøerne er i øjeblikket galleri-aktuel med billeder, hvor han funderer over Rigsfællesskabet. Det er første gang, at en kunstner skaber debat om Rigsfællesskabets rolle på tværs af alle tre lande. Udstillingen i Vejle vises indtil den 13. november.
I en afsidesliggende sidegade centralt i Vejle lægger
man som forbipasserende mærke til to flag, der stikker ud fra de ældre
bebyggelser – nemlig det grønlandske og færøske flag. Bag de to nordatlantiske
flag gemmer der sig et nyåbnet galleri, Thordals (ejet af Frederik Thordal),
der i øjeblikket har en udstilling af den anerkendte færøske kunstner, Edward
Fuglø. Udstillingens hovedværker er fire motiver, hvor kunstneren funderer/
fabulerer over Rigsfællesskabets rolle på tværs af alle tre lande.
Rammerne for udstillingen må siges at være
oplagte: Et dansk placeret galleri, der forhandler færøsk og grønlandsk kunst.
Alle tre lande er repræsenteret ét sted.
- Det er vist første gang, at en kunstner laver
kunst, som går på tværs af alle tre lande i Rigsfællesskabet. Normalt plejer
det at være grønlandsk-dansk eller færøsk-dansk, forklarer den Klaksvik-fødte
kunstner og fortsætter:
- Jeg har ikke et ønske at politisere
Rigsfællesskabets fremtid – det er snarere mine funderinger over
Rigsfællesskabet.
De fire motiver dækker over emner som miljø, folklore og forsvar. Og så er
der en joker. Motiverne indeholder velkendte motiver eller redskaber fra de tre
lande – og det viser på samme tid, som Edward Fuglø udtrykker det: ”de markante
forskelle og ikke mindst kulturelle forskelle, der er mellem Grønland, Færøerne
og Danmark”.
På Færøerne er Edward Fuglø, der er uddannet
på Københavns Designskole (i dag en del af akademiet), kendt for evnen til at
afbilde den mentale temperatur på færingerne, oftest på en fantasifuld og
underfundig måde – og hvor humoren hyppigt titter frem i hans værker, oftest
blandet sammen med noget dramatisk. Den samme tilgang anvender han også i
forhold til de fire motiver af Rigsfællesskabet. I forbindelse med hans
research har han blandt andet studeret indgående heraldik, læren om brugen af
våbenskjolde.
Galleriets
gæster var begejstrede
En af gæsterne til ferniseringen var Annette Bogø
Lyberth, som ankom sammen med sin mand, Rasmus Lyberth. Hun kender Edward Fuglø
fra et tidligere samarbejde på Det Nordatlantiske Hus og Det Grønlandske Hus i
Odense, hvor hun i dag er leder. I 2013 var Edward Fuglø bestilt af Det
Nordatlantiske hus i Odense for at lave stedets ikoniske vægmaleri,
”Svanedronningen/ Svanadrotningin”. Et arbejde, der varede i to måneder.
Annette Bogø Lyberth har en stor forkærlighed
for hans kunst, for som hun formulerer det:
- Hans værker er altid gennemarbejdede og
–tænkte, og der indgår i værkerne altid en eller flere subtile kommentarer til
samtiden, kombineret med en vis humor. Det kan jeg godt lide, siger hun.
Ifølge Annette gælder det også hans fire
hovedmotiver om Rigsfællesskabet.
- Her får han vist, at han formår at vise
Rigsfællesskabets tre enheder på en kritisk, men på en kærlig måde, fortæller
Annette Bogø Lyberth og fortsætter:
- Selvom om Rigsfællesskabet består af tre vidt
forskellige kulturer, er vi også underlagt en række globale udfordringer, som
vi er fælles om, som f.eks. klimaproblemer og den stigende sikkerhedspolitiske
interesse i det arktiske område. Det viser han på en god måde.
I
underkanten af 200 besøgende
Galleriejeren var en glad mand, da den sidste gæst
forlod ferniseringen. I underkanten af 200 besøgende og ti solgte værker, blev
resultatet. Det var meget mere end han regnede med, da han åbnede døren for sit
publikum.
- Når man som jeg, har boet både i Grønland og på
Færøerne, er det særligt interessant, at der var så stor interesse for de fire
værker om Rigsfællesskabet, hvor Edward Fuglø kommer med en række betragtninger
om den sammensætning, som Danmark, Grønland og Færøerne udgør, siger Frederik Thordal og fortsætter:
- Hvis jeg skulle beskrive
Edwards tilgang til kunsten, så er det at han kommer med betragtninger eller
gode observationer. Han maler verden, som han ser den, uden at det bliver
belærende, eller endda helt tydeligt, hvad han selv tænker. Men betragtningerne
er altid skarpe.
Udstillingen kan besøges til og med den 13. november.