Gå til hovedindhold

I den søde juletid

Anmeldelse: Nuannareqaara – juullisiutit ***

Grønland har to uddannede sangere inden for den klassiske genre. De er Ida Heinrich og Josef Lund Josefsen, som begge har deres uddannelse fra Söngskolen i Reykjavik, henholdsvis som mezzosopran og tenor. Sammen med pianisten Søren Johansen har de indspillet en række grønlandske julesalmer, hvor også andre klassiske instrumenter indgår i flere af arrangementerne. Cd'en hedder ”nuannareqaara” (”Jeg er glad for den”), som egner sig godt for stille fordybelse i julens glædelige budskaber.

Se billeder: Julekoncert med operasangere i Aasiaat

Grønlands operasangere
Begge sangere er populære herhjemme og er ofte ude på turne på kysten med deres fortolkninger af grønlandske sange i klassisk stil. Desværre er der ikke så stort et publikum og muligheder herhjemme for, at de to sangere kan udøvere det, de har lært, nemlig synge rigtige operaer. Men det andet er også fint nok, og mange korsangere har glæde af at blive lært op i anvendelse af deres stemmer af de to.

Arrangementer i sang og musik i nuannareqaara
Det er forholdsvis enkle arrangementer i Idas og Josefs fortolkninger af de grønlandske julesamler. Solo sang eller i duet med akkompagnement af piano eller orgel, og vise steder med violin, cello,  og flute.  At de to sangere har gode stemmer er udenfor al tvivl, og Josef lyder som en brav tenor sanger i flere af de soloer han synger, og i Hay Malottes ”fadervor” (fra den nye testamente og ikke fra den gamle, som det står skrevet) lyder ligefrem som en opera arrangement i mine ører. Så er det Ida Heinrich. Når hun synger til, så har hun en fantastisk stemme, men i nuannareqaara er der flere passager, hvor hun virker som om, at hun ikke når den maximale af det hun kan for at nå de højeste toner. Men som anden stemme i duet med Josef, er hendes stemme meget smuk. Trods de smukke præstationer i nuannaareqaara, er det den risiko at udtalen af de grønlandske ord lyder fordansket, som når danske præster synger grønlandsk. En anden ting som undrer mig lidt er at klaveret i mine ører nogen gange lyder som el piano. Det har måske noget med den tekniske indspilning at gøre. Nuannareqaara er de 2 sangeres egen produktion og udgivelse.

Evig gode julesamler
Når alt disse er sagt, så skal det også siges, at alt i alt er det en smuk, anderledes cd med grønlandske julesamler, trods alle kompositioner er lavet andre end grønlændere, sunget af to dygtige sangere i den klassiske genre. Og uanset hvordan man vurderer cd-en, så går den som varm brød hos publikum og vil sikker bringe glæde, hygge og fordybelse hos hjemme små hjem i den søde juletid vi kommer i møde. 3 stjerne med pil opad ud af 6 til nuannareqaara.

Dansk