Gå til hovedindhold

Anmeldelse: KIMIA*****

Rock’n heavy
Bandet, som kalder sig KIMIA, har fornylig udgivet en cd, foruden på ITunes og WIMP. Produktionen har en imponerende cv for lyd og mixningens tilblivelse. Musikken i rock’n heavy stil, med helt exceptionel fed lyd, som klar bryder igennem lydmuren hos publikum med trang anderledes rock end mainstream pop. I skrivende stund har Kimia røget op på ITunes top Rocks 11.plads, en plads foran Sume cd-en. Og det siger ikke så lidt.

KIMIA og musikken
Miki Fencker Thomsen som syngende hovedfront, er gruppens medlemmer lutter kendte og solide musikere, Angunnguaq Larsen (lead guitar), Kilaasi Møller (guitar), Hasju Damgaard (bas) Nino Fencker (trommer). Sammen har de lavet alle 10 numre på cd-en. Teksterne handler om kærlighed, sex, brud, valg i livets vej, velfærd og kultur, og protester. At det er teksternes kraft, bandet fokuserer på, fremgår det af pressemeddelelsen. Heraf navnet Kimia.

Musikken kan nærmest karakteres som rolig rock’n heavy musik, hvor forskellige grader af el guitars heavy sounds filtres ind i den akustiske lyd, med solid bund af bas og trommer, der varierer fra de lyse til de tunge lyde. Miki F Thomsens har stærk, lys, klar stemme, som han jonglerer rundt i de højere tone lag uden at være nasal, og som han også bruger som instrument i musikken. Det giver god balance i musikkens arrangementer og instrumentaliseringer.

Berømte studier
Grund indspilningen har fundet sted i Nuuk hos Barzanti. Herefter har lyd arbejdet været verden rundt, hos Darren Lawson i London, og Ted Jensen i New York, hvor mixning og mastering er lavet. Resultatet er også derefter - en super fed lyd, i en super fed musik og produktion. I disse studier har verdens navne såsom Wolfmother, Emile Sande, Eagles Muse og McCartney indspillet deres musik. Wow. KIMIA må have følt rock historiens hjertebanken alene ved tanken om rockens superstars.

Afklaret med melankoli
Trods musikken i mine ører er rock’n heavy, så er der en stemningen af vis melankoli, bebrejdelse og vrede i den samlede musik indtryk, ikke mindst måden teksterne blev sunget på. Der er ikke så meget glæde, men der er afklaret ro og harmoni. I vise passager kan lyd indtrykket minde om The Fab Four’s melankoli i The White Album, lige før bandet gik i endelig opløsning, selvom man ikke skal sammenligne de 2 albums. Uanset det, så er KIMIA anderledes fed og kraftfuld produktion. 5 stjerner ud af 6 til KIMIA’s grønlandske rock’n heavy-album.

Dansk