ANDERLEDES VIRKELIGHED

Verdensomspændende dille er kommet til Grønland

Pokémon Go er et eksempel på en yderst vellykket udvidet digital virkelighed. Det bliver nu også flittigt spillet på vores breddegrader

Et af Pokemon-figurerne har tilfældigvis valgt at placere sig i grøntsagsafdelingen i Pissifik.

Efter at have været det mest populære spil til mobiltelefoner efter dets officielle lancering i Australien, New Zealand og USA er turen nu kommet til Grønland.

Pokémon Go er officielt klar til brug i Qeqertarsuaq, Maniitsoq, Nanortalik og alle andre byer med beboere, som har lyst til at opdrætte og finde pokemons - såkaldte lommemonstre.

Og det er der tilsyneladende allerede en hel del med lyst til, forklarer Ivalu Rosing, som bor i Nuuk.

Ny type virkelighed
– Jeg spiller hver dag, når serveren virker. Der er også godt gang i PokéGym'ene rundt i Nuuk. Der går tydeligvis andre rundt i underlige mønstre og med næsen i mobilen, fortæller Ivalu Rosing.

Pokémon Go er kort fortalt det hidtil mest udbredte eksempel på augmented reality(AR) også set kaldet suppleret virkelighed, udvidet virkelighed eller forstærket virkelighed. Det vil sige en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd.

Fang monstre på gaden
App'en bruger telefonens gps og lægger et ekstra filter over skærmbilledet, så det ser ud som om, at pokémonnerne går rundt i gadebilledet. Og så gælder det altså om at fange monstrene.

Som udgangspunkt er Pokémon Go gratis at installere på din mobiltelefon – men der er jo ingenting som reelt er gratis på internettet. Dels støvsuger programmet din telefon for data til kommercielt brug, dels opfordrer spillet brugerne til at købe ekstra features for at øge underholdningsværdien.

Enormt populært
Populariteten nyder Nintendo som står bag Pokémon Go godt af. Aktierne i den japanske spilvirksomhed er på blot to dage steget med 7,5 milliarder dollar - eller omkring 50 milliarder kroner. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

To dage efter udgivelsen af Pokémon Go, var app'en blevet installeret på flere end fem procent af alle Android-enheder i USA. Samtidig bliver spillet i gennemsnit spillet 43 minutter om dagen, hvilket er mere tid, end brugere er på WhatsApp eller Instagram.

Er skyld i ulykker
Der er ydermere allerede nu masser af beretninger om, at jagten på de små væsener via mobiltelefoner har været skyld i ulykker i mange lande, fordi spillerne har haft øjnene klistret til skærmen og glemt verden omkring sig.

Dertil kommer, at de digitale væsener popper på mange forskellige lokaliterer, som måske ikke egner sig til legen. I Danmark har byggefolk observeret pokemon-spillere bevæge sig rundt på farlige byggegrunde for at hitte lommemonstre. Og The U.S. Holocaust Memorial Museum i Washington er også ret trætte af det populære spil, beretter Ritzaus Bureau.

Brugerbesteme lokaliteter
Historier om uheld eller uheldige lokaliteter med Pokemons har der hidtil ikke været nogen af i Grønland.

– Lokaliteterne for pokégyms og pokéstops er baseret på crowd-sourcing. Det vil sige folk har selv foreslået stederne gennem en anmeldelsesproces. Så, har man et problem med lokaliteterne, skal man se på hvad, der af Niantic(spiludviklerfirma som står bag AR-spillet Ingress red.) er blevet godkendt af portaler i Ingress og dermed Pokémon Go, forklarer Ivalu Rosing.

Powered by Labrador CMS