Kongeligt

Kærlighed til Grønland

Prinsgemalen udstiller en lille del af sin enorme samling af grønlandsk folkekunst i Katuaq

Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen Leiff Josefsen

Fredag åbnede borgmester Asii Chemnitz Narup Katuaqs sommerudstilling 2013. Den består af prins Henriks – prinsgemalens – samling af grønlandsk kunsthåndværk, eller rettere det er kun en tredjedel af hans meget store samling af grønlandsk folkekunst, fortæller Bodil Kaalund.

Prins Henrik har siden sit første besøg i Grønland i 1970 været meget glad for grønlandsk kunst, og det har resulteret i hans meget store samling.

Udstillingen blev første gang vist på Schæffergården, hvor direktør Mark Flindt og konsulent Karen Vig valgte Bodil Kaalund som kunstnerisk konsulent på udstillingen, der har titlen: 'Kærlighed til Grønland'. Udstillingen har siden været i Paris og er nu kommet til Grønland.

Bodil Kaalund står også for udstillingen i Katuaq. Hun har et stort kendskab til grønlandsk kunst og kunsthåndværk. Bodil Kaalund har adskillige gange været på besøg på Fredensborg, hvor prinsgemalens værker opholder sig til daglig. Og det er Bodil Kaalund, der har valgt de genstande, der skulle med på udstillingen, som er opsat af udstillingsscenograf Carl Zakrisson og designer Ted Alan Spoerl. Udstillingen er delt i tre små afdelinger: Det spirituelle, det samfundsmæssige og det royale.

Udstillingen består af masker, tupilakker kajakker og dronningens egen pigedragt fra 1952, som kong Frederik og dronning Ingrid havde med hjem til hende. Den viser daglige redskaber, der er blevet til kunstværker, og er dermed et eksempel på, hvad folkekunst kan.

Udstillingen, der som nævnt fokuserer på den rigdom, der findes i grønlandsk folkekunst, indledes dramatisk og effektfuldt, med en gruppe masker udstyret med moskusoksehår. I loftet hænger kajak og en konebåd i fuld størrelse. Resten af værkerne befinder sig i montre. Og her kan man se figurer, der sjældent vises offentligt. Blandt andet ekspressionistiske sorte fedtstensfigurer, hvor hovedet er placeret dybt i kroppen.

En gruppe af de udstillede genstande, som Bodil Kaalund finder særligt spændende, er fra den spirituelle verden. Her er masker, åndefigurer, amuletter og tupilakfigurer.

Dronningen har også bidraget til udstillingen, idet hendes genstande fra kongehusets dragtsamling er med på udstillingen. Også Nationalmuseets etnografiske samling har bidraget med dragter fra 1800-tallet.

Aka Høegh har bidraget med originalillustrationerne til Prins Henriks digtsamling 'Blå mærker på sjælen', og de er udstillingens eneste indslag med nutidig billedkunst.

Prins Henrik ville selv have åbnet udstillingen i Nuuk, men besøget blev aflyst, fordi det nye hollandske regentpar kom på sit første officielle besøg i Danmark og forhindrede dermed en kongelig åbning af udstillingen i Nuuk. I stedet sendte prinsgemalen en videotale, som blev optaget under blandt andet Sermitsiaqs journalists besøg på Fredensborg.

Fra Nuuk skal udstillingen til Bodil Kalunds museum i Lemvig og videre til Bodø i Norge.
Du kan i øvrigt læse om Prins Henriks syn på grønlandsk kunst i Sermitsiaq nr. 26, fredag 21. juni, hvor han blandt andet siger:

- Når grønlandsk folkekunst pirrer min fantasi, må jeg eje den.
Du kan købe avisen her

Powered by Labrador CMS